Kirsi Lähde, Hämeen ammatti-instituutti
Vuonna 2017 integroitiin Hämeen-ammattiinstituutissa vesitalous ja maaperä aiheet YTO-aineiden (kemian) Työskentely maatalousalalla tutkinnon osaana. Tämän opintojakson osaamistavoitteet ovat (OPS 2014):
Opiskelija
- osaa soveltaa oman alan kannalta keskeisiä fysiikan käsitteitä, ilmiöitä ja lainalaisuuksia
- osaa ottaa työssään huomioon oman alan kannalta keskeisiä kemian ilmiöitä ja aineiden erityisominaisuuksia
- osaa säilyttää, käyttää ja hävittää omalla alalla tarvittavia aineita.
- osaa soveltaa oman alan kannalta keskeisiä mekaniikan, lämpöopin ja sähköopin peruskäsitteitä ja lainalaisuuksia ja ottaa ne huomioon työssään
- osaa valmistaa alalla tarvittavia aineseoksia
- osaa tehdä kokeellisia havaintoja ja mittauksia oman alan kannalta keskeisistä fysikaalisista ja kemiallisista ilmiöistä
- osaa kerätä, käsitellä ja analysoida tekemiään kokeellisia havaintoja ja mittauksia
- osaa arvioida saamiensa kokeellisten havaintojen ja mittaustulosten luotettavuutta, tarkkuutta ja mielekkyyttä
Kemian toteutus sovellettiin Työskentely maatalousalalla tutkinnonosaan seuraavalla tavalla:
- Osaa ottaa erilaisia maatalousympäristön näytteitä: vesi-, maa- ja rehunäytteitä
- Osaa työskennellä turvallisesti kemian laboratoriossa
- Tunnistaa vaaralliset aineet ja osaa hävittää ne kemikaalin käyttöturvallisuustiedotteen mukaisesti
- Osaa analysoida ja mitata vesi- ja maanäytteitä kemian laboratoriossa
- Osaa valmistaa analyyseissä tarvittavia reagensseja
- Osaa kerätä, käsitellä ja analysoida erilaisia havaintoja ja mittaustuloksia sekä arvioida tulosten luotettavuutta
- Tunnistaa maatalousympäristön vaaralliset aineet ja hävittää ne asianmukaisesti.
Kemian toteutus meni käytännössä seuraavalla tavalla:
- Opiskelijat jaettiin neljään tiimiin: analyysitiimi (kemia), navettatiimi, maatilatiimi ja projektitiimi
- Opiskelijat (4 hlö) työskentelivät 2,5 pv/vko vuoronperään jokaisessa tiimissä
- Ensin opiskeltiin turvallinen työskentely laboratorioympäristössä ja kemikaalien oikeaoppinen käsittely KTT-tiedotteiden pohjalta, käytiin läpi maatalousalan vaaralliset aineet ja niiden hävittäminen
- Opeteltiin ottamaan virallisesti tuorerehunäytteitä ja lähettämään ne analysoitavaksi Valion laboratorioon
- Otettiin virallisen ohjeistuksen mukaisesti vesinäytteitä Mustialan lammista ja Riuskanojasta sekä maanäytteitä eri maalajien peltolohkoista.
Kemian laboratoriossa analysoitiin eri maalajien näytteistä: kosteus, multavuus, pH ja johtoluku. Vesinäytteistä analysointiin: pH, sähkönjohtokyky, väri, sameus, nitraatti, rauta, fosfaatti, kupari, mangaani, alumiini. Maanäytteiden analyyseistä, mittaustuloksista ja tulosten tulkinnasta laadittiin mittauspöytäkirjalla varustetut työselostukset. Vesinäytteiden analyyseistä, tuloksista, tulosten tulkinnasta ja havainnoista laadittiin laajempi raportti. Kemian toteutuksesta pidettiin tentti.
Lue enemmän integroinnista raportista Lähde, Kirsi: Toisen asteen kemian opetuksen kehittäminen – Oppimisprosessin suunnittelu ja pilot-toteutuksen tekeminen 11.9. – 9.10.2017